In Algemeen

Interview uit vakblad Fotovisie

‘De consument zoekt kwaliteiten creativiteit en wil graag geïnspireerd worden’, is een steeds vaker gehoorde kreet in de fotobranche. De goedkope camera’s verliezen terrein, de tas mag luxer, het statief sterker en ook op het gebied van fotolijsten is er ruimte voor iets bijzonders. ‘Zéker voor lijsten’, vindt Patrick van Meijboom van Meijboom Fotografie en Lijsten in Gouda. In zijn winkel aan de Lange Groenendaal in Gouda wordt elke foto als een waardevol kunststuk gezien. Lef, en een perfecte balans tussen foto en lijst staan in zijn zaak centraal.

“Vanuit de lijstenbranche wordt er vaak met een scheef oog naar fotowinkels gekeken”, zegt Patrick van Meijboom. “Traditionele lijstenmakers hebben geen hoge pet van ze op, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Retailers spelen vaak op safe en kopen de meest saaie, voorspelbare lijsten in. Ze onderscheiden zich niet en missen smaak. Dat is zonde. Mooie lijsten brengen bijzonder veel meerwaarde. Ze zorgen niet alleen voor een hogere omzet, maar brengen het gehele beeld tot leven.

Intuïtie en smaak

De ondernemer is kritisch bij het inkopen van zijn lijsten. “Het is een kwestie van intuïtie en smaak. De meeste stukken laat ik liggen: vaak spreekt de stijl van de lijst me niet aan, of is de kwaliteit onvoldoende. Dat wordt steeds belangrijker. Toen we de zaak openden verkochten we veelal goedkopere lijsten. Tegenwoordig schuiven we steeds verder op naar het hoge segment. Hier is duidelijk meer vraag naar. Nu de crisistijd aan zijn einde is, is de klant best bereid om wat meer uit te geven aan een bijzonder en kwalitatief hoogwaardig product. Klanten gaan steeds vaker met een duurdere kwaliteitslijst naar huis, die vaak op maat gemaakt wordt.” Desalniettemin kan ook de klant met een klein budget bij Van Meijboom terecht. “We verkopen lijsten in alle segmenten. In het hoog segment bieden we bijvoorbeeld handgekleurde lijsten, lijsten met bladgoud en –zilver, of lijsten zonder verstek: het product lijkt dan uit één geheel te zijn gemaakt, zonder naden. In het lage segment verkopen we klassieke wissellijsten, opnieuw van een sterke kwaliteit.”

Buiten de lijntjes

Een opvallende trend op lijstengebied is volgens de ondernemer de vintage look. “Klanten kopen steeds meer karaktervolle bruine lijsten met used finishing, en bruine passe-partouts. Maar ook klassieke items doen het goed. Misschien is de belangrijkste trend wel dat alles mag. We mogen buiten de lijntjes kleuren en combineren verschillende soorten lijsten in één woning. Zo ging gisteren een klant met een klassieke, en behouden bruine en een opvallende, strakke aluminium lijst mee naar huis”, aldus Meijboom Fotografie en Lijsten.

“Een uitgebalanceerd assortiment is dus van belang. Je moet iets behoudends, iets klassieks, maar ook iets spannends kunnen bieden”.

Dat spannende vinden winkeliers vaak een beetje eng. Ze durven niet uit hun comfortzone te stappen. Zelf hing Van Meijboom ooit een knalrode, glimmende lijst in de etalage. Niet omdat deze zo snel verkocht zou worden, maar wél om gezien te worden. “De etalage is mijn visitekaartje.

We presenteren er om de vier weken een spectaculaire foto in een spectaculaire lijst, en dat wordt gewaardeerd. We hebben een vaste ‘fanclub’ die bij telkens komt kijken of er iets nieuws hangt.”

Lef, en een perfecte balans tussen foto en lijst staan centraal’

Met zijn stijlgevoel weet Van Meijboom zijn klanten regelmatig te verrassen. “We vragen de klanten hun foto mee te nemen, en gaan samen op zoek naar de best passende combinatie. Klanten lopen vaak naar buiten met iets dat ze aanvankelijk nooit zouden bedenken. Dat vind ik natuurlijk fantastisch.” Gemakkelijk is het echter niet, zo stelt de ondernemer. “Inlijsten is gewoon een vak, je moet er feeling en een flinke dosis lef voor hebben. Er zijn goede studies te volgen via de lijstenbranche. Zelf zijn we bezig om een gecertificeerde lijstenmakerij te worden.

Daarnaast vraagt het om de nodige materiaalkennis. Als lijstenmaker moet je weten welke papiersoorten er zijn, en op welke manieren je verkleuring kunt tegengaan. Wij maken bijvoorbeeld veel gebruik van museumglas, dat vliegt echt over de toonbank. Waar ‘gewoon glas’ in wissellijsten erg dik is, en een grijsgroene gloed met zich meebrengt, is museumglas slechts één millimeter dun en voor 99 procent transparant.Een stoorzender tussen het glas en de kijker wordt zo optimaal voorkomen.”

Met de juiste kennis en ervaring zijn we experts geworden op het gebied van printen van foto’s. De juiste papiersoort bij de juiste afdruk.En dat in combinatie met inlijsten.

Tot leven

In de lijst speelt Van Meijboom met veel hoogte- en diepteverschillen, zweefoptiek en verschillende kleuren.

“De meeste fotowinkels en ook sommige lijstenmakers kiezen voor standaard, crèmekleurige of zwarte passe-partouts, ze weten niet beter.

Wij lijsten in met zuurvrije passe-partouts van puur katoen en zijde, of linnen die verkleuren niet.

Bovendien zetten we ongelofelijk veel kleur in om het werk nog meer naar voren te laten komen. We adviseren de klant altijd de foto eerst af te drukken, zodat we samen kunnen zoeken naar de beste kleurondersteuning in het passe-partout, en de mooiste lijst. Foto’s afgedrukt op bijvoorbeeld Artpapier of Barietpapier zijn echt een toevoeging.

We zijn altijd op zoek naar bijzondere houtsoorten voor lijsten.

We prikkelen de klant om eens voor iets anders te gaan, en laten zien hoe het toevoegen van de juiste kleur de foto tot leven kan brengen.”

“Retailers zouden fotografie meer als een kunstvorm moeten zien. Naast het presenteren van traditionele familiefoto’s, zouden retailers ook foto’s met een meer kunstgehalte moeten presenteren en maken”

Meijboom Fotografie en Lijsten voor bijzonder inlijstwerk!

www.fotografie-lijsten.nl

Meijboom Fotografie en Lijsten is gevestigd in het Ambachtskwartier in Gouda, aan de Lange Groenendaal.

Recent Posts
Neem contact op

U hoort snel van ons.

Vul je zoekopdracht in.

lijstenmakerij-meijboomKadootje